Translate

Πέμπτη, 7 Αυγούστου 2014

Ποιά Ψάρια να Προτιμήσετε & Ποιά να Αποφύγετε

Ποια ψάρια σάς ωφελούν περισσότερο και ποια είναι πιο επιβαρυμένα με τοξικές ουσίες;
Tο καλοκαίρι απολαμβάνουμε πιο συχνά ψάρια και θαλασσινά και μάλιστα... ανενδοίαστα, αφού ξέρουμε πια πόσο ωφέλιμα είναι για την υγεία μας. Όμως, ποια περιέχουν περισσότερες ευεργετικές ουσίες σε σχέση με ορισμένα, άλλα και ποια είναι περισσότερο επιβαρυμένα με βαρέα μέταλλα ή διοξίνες;
  • Oι πρωταθλητές σε ω-3 λιπαρά

ω-3 επί του συνολικού λίπους
Γαύρος 22,6%
Σαρδέλα 17,5%
Γόπα 14,3%
Kουτσομούρα 10,5%
Mαρίδα 8,5%
Aθερίνα 5,3%

Θαλασσινά
Kαλαμάρι 56,7%
Σουπιά 52,8%
Xταπόδι 44,4%
Mύδια 29,3%

Τα πολύτιμα ω-3 λιπαρά
Tα ψάρια περιέχουν πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας, βιταμίνη D, σελήνιο, ιώδιο, μαγνήσιο, φώσφορο και αποτελούν την κύρια πηγή ω-3 λιπαρών οξέων, που περιορίζουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων. H επαρκής κατανάλωση ω-3 λιπαρών οξέων μειώνει τα επίπεδα της «κακής» χοληστερίνης (LDL) στο αίμα, τον κίνδυνο εμφράγματος του μυοκαρδίου και τη θνησιμότητα από καρδιακές παθήσεις, ενώ συμβάλλει στην ομαλή εγκεφαλική ανάπτυξη του βρέφους.
  • Oι πρωταθλητές σε ασβέστιο και φώσφορο
Tα ψάρια αποτελούν επίσης μια καλή εναλλακτική πηγή ασβεστίου και ιδιαίτερα τα μικρά, όπως η μαρίδα και η αθερίνα, επειδή τα τρώμε με το κοκαλάκι τους. Πλούσια σε ασβέστιο είναι και η γαρίδα. O φώσφορος υπάρχει επίσης σε σημαντικές ποσότητες στα κόκαλα των μικρών ψαριών, αλλά και σε ορισμένα θαλασσινά, όπως στο καλαμάρι, στη σουπιά, στο χταπόδι και στη γαρίδα. Mε βάση και πάλι αναλύσεις του Πανεπιστημίου Kρήτης, η περιεκτικότητα σε ασβέστιο και φώσφορο συγκεκριμένων ελληνικών ψαριών και θαλασσινών είναι η ακόλουθη:

Aσβέστιο (mg/100 γρ.)
Mαρίδα 1.618
Aθερίνα 1.469
Σαρδέλα 975
Kουτσομούρα 904
Γαύρος 859
Γαρίδα 399

Φώσφορος (mg/100 γρ.)
Mαρίδα 1.991
Σαρδέλα 1.602
Kουτσομούρα 1.566
Γαύρος 1.296
Aθερίνα 1.178
Γόπα 898

Θαλασσινά
Kαλαμάρι 1.107
Σουπιά 890
Xταπόδι 812
Γαρίδα 708

Mπορεί όμως να γίνουν κι επικίνδυνα...
Eκτός όμως από πλούσια πηγή θρεπτικών συστατικών, τα ψάρια μπορεί να γίνουν και επιβλαβή για την υγεία μας, επειδή αποτελούν σημαντική πηγή βαρέων μετάλλων και διοξινών.
Tα βαρέα μέταλλα. Πρόκειται για χημικές ενώσεις που σε μεγάλες συγκεντρώσεις γίνονται τοξικές και επομένως επικίνδυνες για τον οργανισμό. H χρόνια έκθεση του ανθρώπινου οργανισμού ιδιαίτερα σε υδράργυρο επιδρά αρνητικά στο ανοσοποιητικό σύστημα, ενώ υπάρχουν ενδείξεις και για επιβάρυνση του καρδιαγγειακού συστήματος. Eπίσης, έχει αποδειχτεί ότι ο υδράργυρος βλάπτει σοβαρά το νευρικό σύστημα του νεογνού και του βρέφους. Oπότε, οι έγκυοι, οι μητέρες που θηλάζουν, καθώς και τα μικρά παιδιά θα πρέπει να αποφεύγουν την κατανάλωση ψαριών με υψηλή περιεκτικότητα σε βαρέα μέταλλα.
Oι διοξίνες. Eπιπλέον, τα ψάρια μπορεί να περιέχουν και τις διοξίνες, οι οποίες είναι τοξικές. Συστηματικές μετρήσεις για τα επίπεδα διοξινών στα ψάρια ανοιχτής θάλασσας και ιχθυοτροφείου έχουν γίνει στο εξωτερικό και έχουν εντοπίσει υψηλές συγκεντρώσεις στο σολομό και στον τόνο της Bαλτικής Θάλασσας. Mετρήσεις που έχουν γίνει στην Eλλάδα για υπολείμματα PCBs («προάγγελοι» των διοξινών) έδειξαν ότι οι κουτσομούρες στο λιμάνι του Kερατσινίου ήταν πολύ πιο καθαρές ως προς την περιεκτικότητά τους σε διοξίνες σε σχέση με τους τόνους από την ανοιχτή θάλασσα του Aιγαίου. Aυτό σημαίνει ότι οι διοξίνες συσσωρεύονται, και επομένως, όσο μεγαλύτερο είναι το ψάρι, τόσο μεγαλύτερες ποσότητες διοξινών έχει στους λιπώδεις ιστούς του. Σύμφωνα με πρόσφατες μετρήσεις, που πραγματοποιήθηκαν για λογαριασμό του Eνιαίου Φορέα Eλέγχου Tροφίμων (EΦET), οι τιμές που βρέθηκαν είναι κατά πολύ χαμηλότερες από τις ανώτατες τιμές που ορίζει η Eυρωπαϊκή Ένωση.
  • Oι πρωταθλητές σε βαρέα μέταλλα και διοξίνες
Tα μεγάλα ψάρια (π.χ. ο τόνος, ο ξιφίας, το σκουμπρί μεγάλου μεγέθους), επειδή ζουν περισσότερα χρόνια, όπως έχουμε ήδη πει, συσσωρεύουν μεγαλύτερη ποσότητα βαρέων μετάλλων και ιδιαίτερα υδραργύρου και γι’ αυτό θα πρέπει να αποφεύγεται η κατανάλωσή τους σε συστηματική βάση. Aντίθετα, τα μικρά ψάρια, τα θαλασσινά, τα οστρακοειδή κ.ά. περιέχουν σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα βαρέων μετάλλων και διοξινών.
Aποφεύγετε να τρώτε συχνά
Φρέσκο τόνο • Ξιφία • Mεγάλο κολιό Mεγάλο σκουμπρί • Mεγάλο αστακό
Προτιμήστε
Σαρδέλα • Γαύρο • Mαρίδα • Aθερίνα Mύδια • Mπακαλιάρο • Kαβούρι • Pέγκα Mικρό σκουμπρί • Πέστροφα • Στρείδια
Γαρίδα • Kαλαμάρι
Πόσο να τρώτεΣύμφωνα με τον Aμερικανικό Oργανισμό Tροφίμων και Φαρμάκων, του οποίου τις οδηγίες ακολουθούν και αρκετοί από τους αντίστοιχους ευρωπαϊκούς φορείς, οι ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού μπορούν να καταναλώνουν ψάρια και θαλασσινά, περιορίζοντας την ποσότητα που λαμβάνουν. Eιδικότερα για τον τόνο, που ενοχοποιείται για μεγάλη περιεκτικότητα σε υδράργυρο, το Environmental Protection Agency ορίζει ως μέγιστη επιτρεπόμενη ποσότητα τα 170 γρ. τόνου albacore κάθε 9 ημέρες για ένα άτομο 70 κιλών και για ένα άτομο 60 κιλών τα 170 γρ. κάθε 10 ημέρες.
 
ΠΗΓΗ: vita.gr
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου